Профільна комісія розглядає можливість реалізації на Херсонщині пілотного проєкту «Три рівні освіти під одним дахом»

Сьогодні, 18 травня, на території Херсонського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови І ступеня – гімназія» №56 Херсонської міської ради відбулося виїзне засідання постійної комісії обласної ради з питань розвитку людського капіталу, міжнаціональних відносин, науки, культури, фізичної культури і спорту, освіти і свободи слова та інтелектуальної власності.

Участь у роботі комісії взяли представники територіальних громад Херсонської області, керівники місцевих органів управління освітою Херсонської області та загальноосвітніх навчальних закладів Херсонської області. Не оминув своєю увагою питання освіти і голова Херсонської обласної ради Олександр Самойленко.

Херсонський НВК «Дошкільний навчальний заклад – спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови І ступеня – гімназія» № 56 Херсонської міської ради обрано не випадково. Це школа нової генерації. До складу НВК входить дошкільний навчальний заклад, загальноосвітня школа та гімназія. Він має сучасну матеріальну базу, класи-лабораторії, інтернет-бібліотеку, високопрофесійний педагогічний колектив. Окрім філологічних та фізико-математичних гімназійних класів, у навчальному закладі працюють відділення з художньої гімнастики, спортивні секції, театральна студія, спортивні та бальні танці. НВК – це універсальний майданчик для всебічного розвитку дитини. У чому особисто пересвідчилися учасники заходу в ході екскурсії, по завершенні якої відбулося обговорення стану освітньої мережі області та перспективи її реформування.

За словами начальниці управління освіти та науки Херсонської обласної державної адміністрації Тетяни Юшко, на сьогодні у херсонській громаді 391 заклад, з них 27 – опорних, 330 – загальноосвітніх, 53 – навчально-виховних комплекси і 8 спеціальних шкіл. У порівнянні з минулим роком наша мережа зменшилася на 19 закладів: 11 реорганізовано у філії, 7 закрито і один заклад змінив свою діяльність.

В області майже кожен другий заклад є малокомплектним. Так, наразі серед закладів, що надають базову освіту, 7 працюють з контингентом до 40 учнів, 20 з контингентом до 100 учнів; серед закладів, що надають повну загальну освіту, 57 з контингентом до 100 учнів, 62 з контингентом до 150 учнів. Усіх їх можна визначити як малокомплектні.

Для прикладу, у минулому році у Херсонському НВК було 37 випускників, тоді як у Качкарівському закладі – 7. При цьому, ЗНО здавали з НВК всі 37 випускників, а з Качкарівського – 3. Загалом у 2020 році ЗНО не здавали 15% випускників.

Зважаючи на це, можна стверджувати, що діти в сільських школах, на жаль, мають нижчий рівень знань. Тому Олександр Співаковський відстоює надання рівного доступу до навчання для всіх дітей та ініціював створення пілотного проєкту «Три рівні освіти під одним дахом», який має на меті забезпечити функціонування загальноосвітніх закладів як цілісних навчально-виховних комплексів з надання освітніх послуг з початкової, базової та повної загальної середньої освіти.

«Я вдячний комісії на чолі з Олександром Володимировичем за те, що згуртували місцеві органи державної влади, депутатський корпус обласної ради, педагогічну спільноту навколо єдиної мети – розширення можливостей для молоді, особливо сільської молоді, у здобутті професії. Реалізація таких проєктів на Херсонщині – це реальна можливість змінити наше майбутнє, створити умови для формування сучасного освітнього простору. Ми маємо забезпечити функціонування ефективної мережі закладів, які спроможні надавати якісні та доступні освітні послуги. І я підтримую ініціативу профільної комісії щодо реалізації на Херсонщині пілотного проєкту «Три рівні освіти під одним дахом», – відзначив голова Херсонської обласної ради Олександр Самойленко

За результатами виїзного засідання комісія дійшла висновку вважати за доцільне, зокрема:

– при формуванні мережі закладів загальної середньої освіти керуватися статтею 53 Конституції України та враховувати необхідність дотримання принципу рівного доступу до якісної освіти;

– розширити засновницькі права місцевих рад у сфері загальної середньої освіти на підставі чинного законодавства щодо адміністративно-територіального устрою України та децентралізації владних повноважень.

Також комісія вважає за доцільне клопотати перед Верховною Радою України, Президентом України, народними депутатами, Кабміном щодо внесення змін до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» стосовно забезпечення функціонування загальноосвітніх закладів як цілісних навчально-виховних комплексів з надання освітніх послуг з початкової, базової та повної загальної середньої освіти та пропонує апробувати на базі Херсонської області пілотний проєкт «Три рівні освіти під одним дахом».

Нагадаємо, у лютому Херсонська обласна рада звернулася до Верховної Ради України щодо внесення змін до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» та запропонувала внести зміни до статті 66 Закону України «Про освіту» та статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», які дозволять забезпечити: по-перше, доступність і розвиток мережі дошкільної, початкової, базової та профільної середньої освіти, позашкільної освіти; по-друге, підвезення учнів і педагогічних працівників до закладів початкової, базової та профільної середньої освіти і у зворотному напрямку (у разі потреби транспортними засобами, пристосованими для перевезення осіб, які пересуваються на кріслах колісних); по-третє, забезпечити планування і розвиток мережі комунальних ліцеїв в обласних, міських та селищних радах. У сільських радах утворювати ліцеї за погодженням з обласною радою. Визначити норму для започаткування та провадження освітньої діяльності комунального ліцею: не менше чотирьох 10-их класів у міській і не менше двох 10-их класів у сільській місцевості. Вищий законодавчий орган прислухався до Херсонщини та вже готує відповідні зміни до законодавчих документів.